Πέμπτη 3 Οκτωβρίου 2013

Εισήγηση στην Επιτροπή Παραγωγής & Εμπορίου της Βουλής.


Αξιότιμα μέλη της Επιτροπής, κε Υπουργέ, κοι Βουλευτές

Ευχαριστούμε για την ευκαιρία που μας δίνεται να εκθέσουμε τις προτάσεις μας ενώπιον της Επιτροπής σας.

Τα τελευταία χρόνια, η ανάπτυξη των ΑΠΕ στη χώρα μας βασίσθηκε στις εγγυημένες τιμές πώλησης. Σήμερα, ένα υπολογίσιμο ποσοστό της εγχώριας κατανάλωσης, καλύπτεται από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας επιτυγχάνοντας μια σημαντική μείωση στις εκπομπές αερίων ρύπων.

Σήμερα όμως η χώρα χρειάζεται όχι μόνο καθαρή αλλά ταυτόχρονα και φθηνή ενέργεια και αυτό προϋποθέτει ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης των ΑΠΕ.

Ειδικά τα φωτοβολταϊκά εκτός από την παραγωγή καθαρής ενέργειας έχουν ένα επιπλέον βασικό πλεονέκτημα. Την φθηνή παραγωγή ενέργειας επί τόπου στο σημείο κατανάλωσης. Φθηνή γιατί δεν χρειάζεται καύσιμα, ούτε μεταφορά και διανομή. Γι αυτό, στο νέο μοντέλο η παραγωγή πρέπει να συνδυασθεί με την κατανάλωση.

 
Στη λογική αυτή, το Μάρτιο προτείναμε στο ΥΠΕΚΑ το μοντέλο της αυτοπαραγωγής, με συμψηφισμό της παραγόμενης ενέργειας με την καταναλισκόμενη, γνωστού και ως net metering. Αυτό το μοντέλο προσπαθεί να θεσπίσει η Παρ. 2 του Άρθρου 6 του νομοσχεδίου, αφήνοντας τις λεπτομέρειες για μια επόμενη Υπουργική Απόφαση.

Δυστυχώς όμως η Υπουργική Απόφαση δεν μπορεί να εξασφαλίσει την ουσιαστική ενεργοποίηση του μέτρου. Απαιτούνται νομοθετικές ρυθμίσεις.

Τα δυο βασικότερα θέματα είναι περίοδος του συμψηφισμού και ο τρόπος υπολογισμού των χρεώσεων που βαρύνουν τον αυτοπαραγωγό.

Για το πρώτο θέμα, η διαφορετική εποχικότητα που παρουσιάζει η παραγωγή των φωτοβολταϊκών με την κατανάλωση σε συνδυασμό με το συμψηφισμό εντός του κυκλου καταμέτρηςης όπως ορίζει το νομοσχέδιο, καθιστά ασύμφορη την εγκατάσταση μικρών συστημάτων σε στέγες.

Ειδικά για τους μικρούς καταναλωτές που συνδέονται στη χαμηλή τάση, ο συμψηφισμός πρέπει να γίνεται σε ετήσια βάση, κάτι που ανέφεραν σχεδόν όλοι οι φορείς που έλαβαν μέρος στη σχετική δημόσια διαβούλευση. Για τον ιδιο λογο, αυτοι οι καταναλωτες πρεπει να εξαιρεθουν και απο τον περιορισμό της απορροφώμενης ισχύος.

Σε ότι αφορά τις χρεώσεις, το άρθρο δεν αναφέρει κάτι. Είναι προφανές όμως, ότι πρέπει να εφαρμόζονται βάση του αποτελέματος του ενεργειακού συμψηφισμού. Διαφορετικά οδηγούμαστε σε διπλοχρεώσεις και σε παραβίαση των βασικών αρχών της ισοτιμίας και της ανταποδοτικότητας.

Δεν το λέμε εμείς αλλά η ίδια η ΡΑΕ συμπληρώνοντας ότι απαιτείται νομοθετική ρύθμιση. 

Δεν επαρκεί η Υπουργική Απόφαση.

Τελευταία αφήσαμε τη διάθεση της περίσσειας ενέργειας των αυτοπαραγωγών. Αντί της διάθεσης υπέρ του ΛΑΓΗΕ ή της καταβολής αποζημίωσης στον αυτοπαραγωγό, προτείνουμε τη διάθεση της υπερ των Δικαιούχων του Κοινωνικού Τιμολογίου, ώστε να ωφελούνται οι οικονομικά αδύναμοι συμπολίτες μας.

Άλλωστε ο Ειδικός Λογαριασμός θα ισοσκελισθεί έτσι κι αλλιώς και είναι προφανές ότι οποιαδήποτε χρηματική συναλλαγή μεταξύ του ΛΑΓΗΕ και του αυτοπαραγωγού (ιδιώτη ή δημόσιου φορέα) αλλοιώνει το χαρακτήρα του μέτρου παραπέμποντας στα γνωστά προβλήματα του παρελθόντος.

Κι αυτό μπορεί να συνδυασθεί με ενα Ειδικό Πρόγραμμα που να δίνει κίνητρα ή ακόμα και επιχορηγεί την εγκατάσταση τέτοιων συστημάτων από το ΕΣΠΑ, αποκλειστικά με οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια.


Κύριοι,

Με τις προτάσεις μας, εξασφαλίζουμε φθηνή και καθαρή ενέργεια σε αυτούς που τη χρειάζονται και δουλειά στις μικρές επιχειρήσεις και  στους ελεύθερους επαγγελματίες. Θεμελιώνουμε την επιτυχία του μέτρου.

Μια τέτοια ευκαιρία δεν πρέπει να πάει χαμένη με πισωγυρίσματα και καθυστερήσεις.

Γι’ αυτό ζητάμε να δεσμευθεί το ΥΠΕΚΑ για το χρόνο έκδοσης της σχετικής Υπουργικής Απόφασης. Γι’ αυτό σας καλούμε να στηρίξετε τις προτάσεις που θα υποβαλλουμε με το Υπόμνημα μας ενσωματώνοντας τες στο νομοσχέδιο.


Ευχαριστούμε

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου