Θέμα: Νομοσχέδιο
με τίτλο “Ρυθμίσεις θεμάτων ΑΠΕ και λοιπές
διατάξεις»
Αξιότιμε κε/κα Βουλευτή,
Τα πρόσφατα μέτρα που έλαβε
το ΥΠΕΚΑ, με αφορμή τη διόγκωση του ελλείμματος του Ειδικού Λογαριασμού του
ΛΑΓΗΕ, σταμάτησαν ουσιαστικά την ανάπτυξη των φωτοβολταϊκών στη χώρα μας,
οδηγώντας στην απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας σε χρονικό διάστημα μόλις λίγων
μηνών.
Αναγνωρίζοντας το πρόβλημα, ο Σύνδεσμος μας κατέθεσε τον περασμένο Μάρτιο στο ΥΠΕΚΑ τις προτάσεις του για ένα νέο θεσμικό πλαίσιο, που βασίζεται στην ιδιοκατανάλωση αντί για την πώληση ενέργειας στο ΛΑΓΗΕ.
Αναγνωρίζοντας το πρόβλημα, ο Σύνδεσμος μας κατέθεσε τον περασμένο Μάρτιο στο ΥΠΕΚΑ τις προτάσεις του για ένα νέο θεσμικό πλαίσιο, που βασίζεται στην ιδιοκατανάλωση αντί για την πώληση ενέργειας στο ΛΑΓΗΕ.
Οι προτάσεις βασίζονται στο συμψηφισμό της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας με την καταναλισκόμενη (γνωστό και ως net metering) και μειώνουν δραματικά το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας των οικιακών καταναλωτών και των μικρών επιχειρήσεων, χωρίς να επιβαρύνουν το έλλειμμα του Ειδικού Λογαριασμού του ΛΑΓΗΕ.
Ειδικά, για την ενίσχυση των
οικονομικά ασθενέστερων συμπολιτών μας, οι προτάσεις μας προβλέπουν η περίσσεια
της ενέργειας που παράγεται από τις εγκαταστάσεις αυτές, να πιστώνεται στους
δικαιούχους του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου της ΔΕΗ. Έτσι τα φωτοβολταϊκά
αντί να επιβαρύνουν, ωφελούν ουσιαστικά το κοινωνικό σύνολο.
Με το νομοσχέδιο «Ρυθμίσεις
θεμάτων ΑΠΕ και λοιπές διατάξεις» που κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή το ΥΠΕΚΑ
εισάγει το θεσμό του ενεργειακού συμψηφισμού, με τρόπο όμως που καθιστά μη
επωφελή την χρήση του από μια μεγάλη μερίδα καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας.
Οι διατάξεις αυτές αφορούν:
(α) Το χρονικό διάστημα εντός του
οποίου θα διενεργείται ο ενεργειακός συμψηφισμός.
Το νομοσχέδιο προβλέπει το συμψηφισμό της παραγόμενης ενέργειας με την
καταναλισκόμενη εντός του κύκλου καταμέτρησης. Η ρύθμιση αυτή καθιστά μη
ελκυστική την εγκατάσταση συστημάτων από πολλούς μικρούς καταναλωτές και μικρές
επιχειρήσεις που παρουσιάζουν εποχικότητα (π.χ. τουριστικές επιχειρήσεις,
επιχειρήσεις εστίασης, μικρές κατοικίες, κοκ.).
Ο ενεργειακός συμψηφισμός πρέπει να γίνεται σε ετήσια βάση για τους μικρούς
καταναλωτές που συνδέονται στη χαμηλή τάση ανεξαρτήτως ισχύος του σταθμού. Το
σημείο αυτό επισημαίνεται σχεδόν σε όλα τα σχόλια που υποβλήθηκαν από τους
συμμετέχοντες στη σχετική διαβούλευση.
(β) Τον τρόπο χρέωσης του τελικού
καταναλωτή.
Το νομοσχέδιο αφήνει περιθώρια για την εφαρμογή σημαντικών χρεώσεων στην
τελική συνολική κατανάλωση, ανεξαρτήτως αν ένα μέρος της ηλεκτρικής ενέργειας
που καταναλώθηκε παρήχθηκε από τον ίδιο τον καταναλωτή ή απορροφήθηκε από το
ηλεκτρικό δίκτυο.
Οι χρεώσεις που υπολογίζονται ανάλογα με την καταναλισκόμενη ενέργεια
πρέπει να εφαρμόζονται στο αποτέλεσμα του ενεργειακού συμψηφισμού, προκειμένου
να είναι οικονομικά συμφέρουσα η εγκατάσταση συστημάτων αυτοπαραγωγής.
(γ) Ποιος ωφελείται από την
περίσσεια της ενέργειας που προκύπτει από τις εγκαταστάσεις των αυτοπαραγωγών.
Στο νομοσχέδιο προβλέπεται ο καθορισμός αποζημίωσης υπέρ του Ειδικού
διαχειριστικού Λογαριασμού από τον οποίο αποζημιώνονται οι Παραγωγοί Ηλεκτρικής
Ενέργειας από ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ ή υπερ του Αυτοπαραγωγού για ποσοστό του
πλεονάσματος ενέργειας που προκύπτει από τον συμψηφισμό.
Για την ενίσχυση των οικονομικά ασθενέστερων συμπολιτών μας, προτείνεται με
απόφαση του Υπουργού ΠΕΚΑ η καταβολή ενός μέρους της αποζημίωσης υπέρ των
δικαιούχων του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου.
(δ) Το χρόνο έκδοσης της Υπουργικής
Απόφασης που θα ρυθμίζει τις λεπτομέρειες εφαρμογής του μέτρου.
Κάθε ημέρα καθυστέρησης μέχρι την ουσιαστική ενεργοποίηση του μέτρου
επιδεινώνει τη συνεχή αιμορραγία των επιχειρήσεων του κλάδου και της αγοράς
εργασίας και στερεί από το κοινωνικό σύνολο τη δυνατότητα ανακούφισης από το
συνεχώς αυξανόμενο κόστος ηλεκτρικού ρεύματος.
Το ΥΠΕΚΑ πρέπει να δεσμευθεί χρονικά για την ουσιαστική ενεργοποίηση του
μέτρου.
Όλα τα πιο πάνω σημεία έχουν
επισημανθεί με αλλεπάλληλες επιστολές στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ και
συγκεκριμένα στον Υφυπουργό ΠΕΚΑ, κο Α. Παπαγεωργίου με επιστολή στις
27.6.2013, στον Υπουργό ΠΕΚΑ, κο Ι. Μανιάτη με επιστολές στις 27.6.2013 και
9.7.2013, στον Γ.Γ. ΕΚΑ κο Κ. Μαθιουδάκη στις 22.7.2013.
Αν δεν περιληφθούν οι
σχετικές ρυθμίσεις, θα χαθεί πολύτιμος χρόνος μέχρι να διαπιστωθεί η ανεπάρκεια
του μέτρου, γι’ αυτό και προσβλέπουμε στην ουσιαστική σας στήριξη για την
τροποποίηση του σχετικού νομοσχεδίου.
Κλείνοντας, δεδομένης της
οικονομικής κατάστασης που επικρατεί στη χώρα, θα θέλαμε να επισημάνουμε την
αναγκαιότητα επιτυχίας του μέτρου της αυτοπαραγωγής, ειδικά στην κατεύθυνση
ενίσχυσης των οικονομικά ασθενέστερων πολιτών.
Για το λόγο αυτό είναι
απολύτως αναγκαία η διάθεση οικονομικών πόρων π.χ. από το ΕΣΠΑ, για την επιχορήγηση
αγοράς και τοποθέτησης συστημάτων αυτοπαραγωγής και εξοικονόμησης ενέργειας, η
οποία θα καθορίζεται με οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια ως προς το ποσοστό
επιδότησης, κάτι που ήδη εφαρμόζεται στην Κύπρο.
Είμαστε στη διάθεσή σας για
τη στήριξη του έργου σας με την παροχή διευκρινίσεων ή την άμεση πραγματοποίηση
συνάντησης εφόσον κρίνεται απαραίτητη.
Με
εκτίμηση
Η
Συντονιστική Επιτροπή
Δ.
Στριγκλής
|
Θ.
Γαβράς
|
Δ.
Μακρής
|
Συνημμένα:
Κείμενο τροποποιήσεων & Αιτιολόγηση τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου