Προτεινόμενες τροποποιήσεις της Παρ. 2 του Άρθρου 6 του νομοσχεδίου «Ρυθμίσεις
θεμάτων ΑΠΕ και λοιπές διατάξεις».
Παρατίθεται
το κείμενο της Παραγράφου τις με προτεινόμενες τροποποιήσεις σε μαύρο φόντο.
2.
Μετά το άρθρο 14 του ν. 3468/2006 προστίθεται άρθρο 14Α ως εξής:
«Άρθρο 14A Εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σταθμών και
σταθμών μικρών ανεμογεννητριών από αυτοπαραγωγούς.
1. Επιτρέπεται η
εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σταθμών και σταθμών μικρών ανεμογεννητριών από
αυτοπαραγωγούς σε εγκαταστάσεις τους που συνδέονται στο Δίκτυο. Για τις
περιοχές που χαρακτηρίζονται από τη ΡΑΕ ως περιοχές με κορεσμένα δίκτυα,
σύμφωνα με τη διαδικασία των δύο τελευταίων εδαφίων της περίπτωσης α` της παρ.
5 του άρθρου 3 για την εφαρμογή του προηγούμενου εδαφίου ο Διαχειριστής του
Δικτύου μπορεί να θέτει περιορισμούς στην απορροφώμενη ισχύ για λόγους
ασφάλειας της λειτουργίας του Δικτύου ή του Διασυνδεδεμένου Συστήματος. Η
παραγόμενη ενέργεια από το σταθμό που εγχέεται στο δίκτυο διανομής συμψηφίζεται
σε κάθε κύκλο καταμέτρησης με την καταναλισκόμενη ενέργεια στις εγκαταστάσεις
του αυτοπαραγωγού που τροφοδοτεί ο σταθμός. Ειδικά για τους
καταναλωτές που οι εγκαταστάσεις τους συνδέονται στη χαμηλή τάση και έχουν τη
νόμιμη χρήση του χώρου εγκατάστασης, ο ενεργειακός συμψηφισμός γίνεται σε
ετήσια βάση ανεξαρτήτως ισχύος του σταθμού και δεν υπόκεινται στον περιορισμό
της απορροφώμενης ισχύος του πιο πάνω εδαφίου. Το πλεόνασμα ενέργειας που προκύπτει από τον
συμψηφισμό του προηγούμενου εδαφίου διοχετεύεται στο Δίκτυο χωρίς υποχρέωση για
οποιαδήποτε αποζημίωση στον αυτοπαραγωγό. Για τον υπολογισμό όλων των
χρεώσεων που βαρύνουν τον αυτοπαραγωγό συμπεριλαμβανομένων τυχόν φόρων και
τελών, ως συνολική κατανάλωση λαμβάνεται το αποτέλεσμα του ενεργειακού
συμψηφισμού. Με
απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Αλλαγής η οποία εκδίδεται έως
31/10/2013 μετά από εισήγηση του Διαχειριστή και γνώμη της Ρ.Α.Ε.,
καθορίζονται ο τύπος, το περιεχόμενο και η διαδικασία κατάρτισης των συμβάσεων
συμψηφισμού ηλεκτρικής ενέργειας, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος, καθώς
και κάθε ειδικότερο θέμα. Με την απόφαση του προηγούμενου εδαφίου και ανάλογα
με την πορεία του ελλείμματος του ειδικού Λογαριασμού του άρθρου 40 του ν.
2773/1999 (Α΄ 286) μπορεί να καθορίζεται
αποζημίωση από τον προμηθευτή υπέρ του ειδικού διαχειριστικού Λογαριασμού του
άρθρου 40 του ν. 2773/1999, υπέρ των Δικαιούχων του Κοινωνικού Οικιακού
Τιμολογίου ή και υπέρ του αυτοπαραγωγού για ποσοστό του πλεονάσματος
ενέργειας που προκύπτει από τον συμψηφισμό, όπως αυτό καθορίζεται με την ίδια
απόφαση.
2. Οι σταθμοί του
παρόντος άρθρου εξαιρούνται από την αναστολή της αδειοδοτικής διαδικασίας βάσει
των διατάξεων της περίπτωσης (β) της παρ. 3 του άρθρου 1, όπως ισχύει. Οι
διατάξεις του άρθρου 13 του παρόντος και η διάταξη της περίπτωσης 3 της υποπαραγράφου Ι.4 της
παραγράφου Ι΄ του άρθρου πρώτου του ν.4152/2013 δεν εφαρμόζεται για τους
σταθμούς για τους οποίους χορηγείται
οριστική προσφορά σύνδεσης βάσει των διατάξεων του παρόντος άρθρου και συνεπώς
συνάπτεται η αντίστοιχη σύμβαση συμψηφισμού. Κατά τα λοιπά για την αδειοδότηση
εφαρμόζονται οι διατάξεις των άρθρων 3, 4 και 8 του παρόντος.
3. Η ισχύς των σταθμών
του παρόντος άρθρου συνυπολογίζεται για την εκτίμηση της ενδεχόμενης κάλυψης
των ορίων ισχύος που καθορίζονται σύμφωνα με τις διατάξεις της περίπτωσης (β)
της παρ. 3 του άρθρου 1.
4. Ειδικά για φωτοβολταϊκούς σταθμούς που
εγκαθίστανται από δημόσιους φορείς στις εγκαταστάσεις τους στο πλαίσιο
διευρωπαϊκών προγραμμάτων είναι δυνατή η σύνδεσή τους τόσο στο Δίκτυο όσο και
στο Διασυνδεδεμένο Σύστημα. Πλεόνασμα ηλεκτρικής ενέργειας που διατίθεται στο
Σύστημα ή το Δίκτυο, από τους σταθμούς του προηγούμενου εδαφίου, και μέχρι
ποσοστό 20% της συνολικά παραγόμενης ενέργειας, σε ετήσια βάση, αποζημιώνεται
βάσει των τιμών του πίνακα της περίπτωσης β΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 13.».
5. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Κλιματικής
Αλλαγής και άλλων συναρμοδίων Υπουργών,
προκηρύσσεται Ειδικό Πρόγραμμα για τη θέσπιση κινήτρων, το οποίο μπορεί
να περιλαμβάνει την επιχορήγηση από ΕΣΠΑ της αγοράς και εγκατάστασης εξοπλισμού
αυτοπαραγωγής και εξοικονόμησης ενέργειας με οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια
ως προς το ποσοστό επιχορήγησης και το οποίο θα αφορά ιδιώτες, ελεύθερους
επαγγελματίες, αγρότες και μικρομεσαίες επιχειρήσεις που συνδέονται στη χαμηλή
τάση.
Aιτιολόγηση των προτεινόμενων τροποποιήσεων.
Τροποποίηση #1:
Ειδικά για
τους καταναλωτές που οι εγκαταστάσεις τους συνδέονται στη χαμηλή τάση και έχουν
τη νόμιμη χρήση του χώρου εγκατάστασης, ο ενεργειακός συμψηφισμός γίνεται σε
ετήσια βάση ανεξαρτήτως ισχύος του σταθμού και δεν υπόκεινται στον περιορισμό
της απορροφώμενης ισχύος του πιο πάνω εδαφίου.
Το
νομοσχέδιο προβλέπει το συμψηφισμό της παραγόμενης ενέργειας με την
καταναλισκόμενη εντός του κύκλου καταμέτρησης. Η ρύθμιση αυτή καθιστά μη ελκυστική την αυτοπαραγωγή για τους μικρούς
καταναλωτές και τις μικρές επιχειρήσεις. Ακόμα λιγότερο ελκυστική καθίσταται η
αυτοπαραγωγή για τους καταναλωτές που παρουσιάζουν αυξημένη εποχικότητα
(π.χ. τουριστικές επιχειρήσεις, επιχειρήσεις εστίασης, μικρές κατοικίες, κοκ.).
Επιπλέον,
περιορίζει την ωφέλιμη για τον καταναλωτή ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας που
παράγει ένα σύστημα αυτοπαραγωγής, καθιστώντας εμμέσως μη συμφέρουσα την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σε στέγες (Βλ. κείμενο
τεκμηρίωσης 1).
Ο
ενεργειακός συμψηφισμός πρέπει να
γίνεται σε ετήσια βάση για τους
μικρούς καταναλωτές γεγονός που εξασφαλίζεται από τον περιορισμό της
εφαρμογής στους καταναλωτές που συνδέονται στη χαμηλή τάση. Ο ίδιος
περιορισμός, εξασφαλίζει ότι τα οφέλη του μέτρου θα έχουν τη μεγαλύτερη δυνατή
διασπορά στην κοινωνία, αφού το διαθέσιμο περιθώριο ισχύος θα κατανεμηθεί σε
περισσότερους καταναλωτές.
Η αναφορά
στη νόμιμη χρήση καθιστά εφικτή την εγκατάσταση
συστημάτων και από μισθωτές έπειτα από συνεννόηση με τους ιδιοκτήτες. Η
ρύθμιση στοχεύει στη διευκόλυνση των
μικρών επιχειρήσεων που σε ποσοστό 70% στεγάζονται σε μισθωμένα ακίνητα με
μακροχρόνιες μισθώσεις.
Ένα τέτοιο
μέτρο θα έδινε τη δυνατότητα σε εκμισθωτές και μισθωτές να
επαναδιαπραγματευθούν τη μισθωτική τους σχέση ενόψη της δυνατότητας
εγκατάστασης εντός συστήματος αυτοπαραγωγής, αυξάνοντας έτσι την
ανταγωνιστικότητα της αγοράς ακινήτων.
Η μη ύπαρξη
κάποιου περιορισμού ισχύος προτείνεται, δεδομένου ότι η ποσότητα της
παραγόμενης ενέργειας δεν αποτελεί δραστηριότητα βιοπορισμού και εξυπηρετεί
ιδία χρήση. Ο περιορισμός ισχύος πρέπει να ισχύσει αποκλειστικά για τις νέες
μονάδες που θα λειτουργούν σε καθεστώς πώλησης της παραγόμενης ηλεκτρικής
ενέργειας.
Τροποποίηση #2:
Για τον
υπολογισμό όλων των χρεώσεων που βαρύνουν τον αυτοπαραγωγό συμπεριλαμβανομένων
τυχόν φόρων και τελών, ως συνολική κατανάλωση λαμβάνεται το αποτέλεσμα του
ενεργειακού συμψηφισμού
Ο
λογαριασμός ηλεκτρικού ρεύματος περιλαμβάνει μια σειρά χρεώσεων που
υπολογίζονται ανάλογα με την ποσότητα ενέργειας που καταναλώθηκε. Για τους
καταναλωτές ηλεκτρικού ρεύματος, η ποσότητα της καταναλισκόμενης ενέργειας
ταυτίζεται με την ποσότητα της ενέργειας που απορροφήκε από το δίκτυο. Δεν
ισχύει το ίδιο και για τους αυτοπαραγωγούς, δεδομένου ότι ένα μέρος της
καταναλισκόμενης ενέργειας παράγεται από τους ίδιους, με αποτέλεσμα να επιβαρύνονται για την ενέργεια που
παρήγαγαν οι ίδιοι.
Στο
λογαριασμό ρεύματος, οι χρεώσεις πρέπει
να υπολογίζονται βάση του αποτελέσματος του ενεργειακού συμψηφισμού. Σε
αντίθετη περίπτωση, εκτός ότι καθίσταται οικονομικά μη συμφέρουσα η εγκατάσταση
συστημάτων αυτοπαραγωγής, δημιουργούνται διπλοχρεώσεις και παραβιάζονται οι
αρχές της ισότητας και της ανταποδοτικότητας (Βλ. κείμενο τεκμηρίωσης 2).
Η πρόβλεψη δεν μπορεί να
γίνει σε επίπεδο Υπουργικής Απόφασης δεδομένου ότι ο καθορισμός πολλών χρεώσεων
προβλέπεται σε επίπεδο νόμου, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η ύπαρξη των
αυτοπαραγωγών. Το γεγονός αυτό δημιουργεί ασάφειες και παρερμηνείες
Τροποποίηση #3:
η οποία
εκδίδεται έως 31/10/2013
Οι
λεπτομέρειες εφαρμογής της αυτοπαραγωγής θα καθορισθούν με Απόφαση του Υπουργού
ΠΕΚΑ που θα εκδοθεί μετά από εισήγηση του Διαχειριστή και γνώμη της ΡΑΕ.
Από τον
Αύγουστο του 2012, η αγορά των φωτοβολταϊκών στη χώρα μας έχει πρακτικά
παγώσει, έχοντας ουσιαστικά οδηγήσει στην οικονομική εξάντληση των ελεύθερων επαγγελματιών και των επιχειρήσεων που
δραστηριοποιούνται στον κλάδο.
Είναι
επιτακτική ανάγκη να δεσμευθεί χρονικά το ΥΠΕΚΑ για την έκδοση της Υπουργικής
Απόφασης, ώστε να μπορούν οι επιχειρήσεις να προγραμματίσουν τις ενέργειές
τους.
Τροποποίηση #4:
υπέρ των
Δικαιούχων του Κοινωνικού Τιμολογίου
Το νομοσχέδιο προβλέπει τη διάθεση της περίσσειας υπέρ του Ειδικού
Λογαριασμού του ΛΑΓΗΕ ή την αποζημίωση των αυτοπαραγωγών ύστερα από απόφαση του
Υπουργού ΠΕΚΑ.
Η κατάσταση της χώρας επιβάλλει να εξετάζεται και να εξαντλείται από την
Πολιτεία, κάθε πιθανή δυνατότητα ενίσχυσης των οικονομικά ασθενέστερων ομάδων.
Γι’ αυτό,
προτείνεται με απόφαση του Υπουργού ΠΕΚΑ, ένα μέρος της περίσσειας ενέργειας να
μπορεί να διατίθεται υπερ των δικαιούχων του Κοινωνικού Τιμολογίου, δεδομένου
ότι αποτελούν μια ομάδα με σαφώς καθορισμένα κριτήρια, που τεκμηριωμένα έχει
ανάγκη από φθηνή ηλεκτρική ενέργεια.
Άλλωστε, ο Ειδικός Λογαριασμός θα ισοσκελισθεί έτσι
κι αλλιώς, στα πλαίσια άλλων μέτρων που θα λάβει σύντομα ο Υπουργός ΠΕΚΑ και
είναι προφανές ότι οποιαδήποτε χρηματική συναλλαγή μεταξύ του ΛΑΓΗΕ και του
αυτοπαραγωγού (ιδιώτη ή δημόσιου φορέα), αλλοιώνει το χαρακτήρα του μέτρου,
παραπέμποντας στα γνωστά προβλήματα του παρελθόντος.
Τροποποίηση #5:
5. Με
απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής και άλλων συναρμοδίων
Υπουργών, προκηρύσσεται Ειδικό Πρόγραμμα
για τη θέσπιση κινήτρων, το οποίο μπορεί να περιλαμβάνει την επιχορήγηση από το
ΕΣΠΑ της αγοράς και εγκατάστασης εξοπλισμού αυτοπαραγωγής και εξοικονόμησης ενέργειας
με οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια ως προς το ποσοστό επιχορήγησης και το
οποίο θα αφορά καταναλωτές ιδιώτες, ελεύθερους επαγγελματίες, αγρότες και
μικρομεσαίες επιχειρήσεις που συνδέονται στη χαμηλή τάση.
Σύμφωνα με
τη μελέτη του Συνδέσμου που έχει ήδη υποβληθεί στο Υπουργείο, η ελκυστικότητα
εγκατάστασης συστημάτων αυτοπαραγωγής για τις μικρές καταναλώσεις κάτω από
10.000 κιλοβατώρες ετησίως, είναι ιδιαίτερα χαμηλή οδηγώντας σε πολυετείς
αποσβέσεις.
Ένα Ειδικό
Πρόγραμα που θα παρέχει κίνητρα και επιχορήγηση αποκλειστικά με οικονομικά και
κοινωνικά κριτήρια, θα δώσει τη δυνατότητα στις οικονομικά ασθένεστερες ομάδες
να εγκαταστήσουν ένα σύστημα αυτοπαραγωγής και να μειώσουν το λογαριασμό
ηλεκτρικού ρεύματος, συμβάλλοντας στην άμεση
επανεκκίνηση της αγοράς και την ταχύτερη δημιουργία θέσεων εργασίας.
Βασικός
στόχος του Προγράμματος, πρέπει να είναι η ενίσχυση
των οικονομικά ασθενέστερων και όχι να καταστεί συμφέρουσα η εγκατάσταση
όλων των μικρών συστημάτων.
Κείμενο τεκμηρίωσης 1
Σε τι βαθμό ο ενεργειακός συμψηφισμός εντός του κύκλου
καταμέτρησης μειώνει το οικονομικό όφελος των αυτοπαραγωγών σε σχέση με το
ετήσιο συμψηφισμό
Ο ενεργειακός συμψηφισμός εντός του κύκλου καταμέτρησης μειώνει το
οικονομικό όφελος του αυτοπαραγωγού σε
βαθμό που να μην υπάρχει επαρκές κίνητρο για την πραγματοποίηση της
εγκατάστασης.
Τα αποτελέσματα της μελέτης που υπέβαλε ο Σύνδεσμος μας στο ΥΠΕΚΑ
το Μάρτιο του 2013 όπου λαμβάνεται υπόψη ότι ο ενεργειακός συμψηφισμός γίνεται
σε ετήσια βάση και ότι όλες οι χρεώσεις υπολογίζονται βάση του αποτελέσματος
του ενεργειακού συμψηφισμού, οδηγούν στα εξής συμπεράσματα:
- Η
οικονομική απόδοση 1ου έτους της εγκατάστασης είναι μεγαλύτερη από
10% για καταναλώσεις πάνω από 8.000 κιλοβατώρες ανά έτος.
- Η οικονομική απόδοση 1ου έτους για τυπικές οικιακές καταναλώσεις της τάξης των 5.000 κιλοβατωρών ανά έτος κυμαίνεται στα επίπεδα του 6%.
Αν ο συμψηφισμός δεν γίνεται σε ετήσια βάση ή αν δεν εφαρμόζονται
όλες οι χρεώσεις βάση του αποτελέσματος του ενεργειακού συμψηφισμού, οι αποδόσεις
αυτές πέφτουν σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα σε βαθμό που να μην υπάρχει κίνητρο
εγκατάστασης από τους μικρούς οικιακούς καταναλωτές.
Παράδειγμα:
Η τυπική κατανάλωση μιας μονοκατοικίας είναι περίπου 5.000
κιλοβατώρες ανά έτος. Δεδομένου ότι λαμβάνει εκκαθαριστικό λογαριασμό ρεύματος
κάθε 4 μήνες, η τυπική κατανάλωση ανά τετράμηνο έχει ως εξής:
Τετράμηνο Α (Ιαν.-Απρ.): 2.000
κιλοβατώρες
Τετράμηνο Β (Μαι-Αύγ): 1.000 κιλοβατώρες
Τετράμηνο Γ (Σεπ-Δεκ): 2.000 κιλοβατώρες
Αν ο
καταναλωτής χρεώνεται με το τιμολόγιο Γ1 της ΔΕΗ, η συνολική αξία ρεύματος
είναι περίπου 950 € ανά έτος.
1. Έστω ότι ο αυτοπαραγωγός
επιλέγει ένα σύστημα έτσι ώστε να μειώσει στο ελάχιστο δυνατό την περίσσεια
προκειμένου να πετύχει τη μέγιστη δυνατή οικονομική απόδοση.
Δεδομένου ότι οι στέγες στη χώρα μας
έχουν ήπιες κλίσεις της τάξης των 15ο, αρκεί ένα σύστημα μόλις 1,7
kW αξίας 5.000 € με κόστος σύνδεσης με το ηλεκτρικό δίκτυο περίπου 600 €. Το
συνολικό κόστος του έργου είναι περίπου 5.600 €. Η παραγωγή του συστήματος ανά
τετράμηνο έχει ως εξής:
Τετράμηνο Α (Ιαν.-Απρ.): 660
κιλοβατώρες
Τετράμηνο Β (Μαι-Αύγ): 1.100 κιλοβατώρες
Τετράμηνο Γ (Σεπ-Δεκ): 620 κιλοβατώρες
Συνεπώς η κατανάλωση μετά την
εγκατάσταση του συστήματος είναι:
Τετράμηνο Α (Ιαν.-Απρ.): 1.340 κιλοβατώρες
Τετράμηνο Β (Μαι-Αύγ): Μηδενική
Τετράμηνο Γ (Σεπ-Δεκ): 1.380 κιλοβατώρες
Η αξία ρεύματος που αντιστοιχεί στην
πιο πάνω κατανάλωση χωρίς να αλλάξει ο καταναλωτής τιμολόγιο (δηλ. παραμένει
στο Γ1) είναι περίπου 570 €/έτος. Το οικονομικό όφελος είναι περίπου 380 €/έτος.
Δεδομένου ότι το κόστος ασφάλισης είναι
περίπου 60 €/έτος και το κόστος για ετήσιο έλεγχο και συντήρηση του συστήματος
είναι 100 €/έτος, το τελικό όφελος είναι περίπου 270€/έτος.
Αποτέλεσμα: Δαπάνη 5.600 € για ετήσιο όφελος 270
€/έτος (οικον. απόδοση 1ου έτους 4,8%)
2. Έστω
ότι ο αυτοπαραγωγός επιλέγει ένα σύστημα που καλύπτει τη συνολική ετήσια
παραγωγή.
Στην περίπτωση αυτή αρκεί ένα σύστημα
6,0 kW αξίας 12.600 € με κόστος σύνδεσης με το ηλεκτρικό δίκτυο περίπου 1.000
€. Το συνολικό κόστος του έργου είναι περίπου 13.600 €.
Η παραγωγή του συστήματος ανά τετράμηνο
έχει ως εξής:
Τετράμηνο Α (Ιαν.-Απρ.): 2.250 κιλοβατώρες
Τετράμηνο Β (Μαι-Αύγ): 3.750 κιλοβατώρες
Τετράμηνο Γ (Σεπ-Δεκ): 2.150 κιλοβατώρες
Συνεπώς η κατανάλωση μετά την
εγκατάσταση του συστήματος είναι μηδενική.
Η αξία ρεύματος που αντιστοιχεί σε
μηδενική κατανάλωση περιλαμβάνει μόνο τα πάγια που χωρίς να αλλάξει ο
καταναλωτής τιμολόγιο (δηλ. παραμένει στο Γ1) είναι περίπου 50 €/έτος. Το
οικονομικό όφελος είναι περίπου 900 €/έτος.
Δεδομένου ότι το κόστος ασφάλισης είναι
περίπου 80 €/έτος και το κόστος για ετήσιο κόστος για τον έλεγχο και τη
συντήρηση του συστήματος είναι περίπου 140 €/έτος, το τελικό όφελος είναι
περίπου 680 €.
Αποτέλεσμα: Δαπάνη 13.600 € για ετήσιο όφελος 680
€/έτος (οικ. απόδοση 1ου έτους 5,0%)
3. Έστω
ότι ο αυτοπαραγωγός επιλέγει μια ενδιάμεση λύση.
Π.χ σύστημα 4,0 kW αξίας 9.400 € με κόστος
σύνδεσης με το ηλεκτρικό δίκτυο περίπου 600 €. Το συνολικό κόστος του έργου
είναι περίπου 10.000 €.
Η παραγωγή του συστήματος ανά τετράμηνο
έχει ως εξής:
Τετράμηνο Α (Ιαν.-Απρ.): 1.500
κιλοβατώρες
Τετράμηνο Β (Μαι-Αύγ): 2.500 κιλοβατώρες
Τετράμηνο Γ (Σεπ-Δεκ): 1.400 κιλοβατώρες
Συνεπώς η κατανάλωση μετά την
εγκατάσταση του συστήματος είναι:
Τετράμηνο Α (Ιαν.-Απρ.): 500 κιλοβατώρες
Τετράμηνο Β (Μαι-Αύγ): Μηδενική
Τετράμηνο Γ (Σεπ-Δεκ): 600 κιλοβατώρες
Η αξία ρεύματος που αντιστοιχεί στην
πιο πάνω κατανάλωση χωρίς να αλλάξει ο καταναλωτής τιμολόγιο (δηλ. παραμένει
στο Γ1) είναι περίπου 130 €/έτος. Το οικονομικό όφελος είναι περίπου 820
€/έτος.
Δεδομένου ότι το κόστος ασφάλισης είναι
περίπου 70 €/έτος και το κόστος για τον ετήσιο έλεγχο και συντήρηση του
συστήματος είναι περίπου 120€, το τελικό όφελος είναι περίπου 630 €/έτος.
Αποτέλεσμα: Δαπάνη 10.000 € για ετήσιο όφελος 630
€/έτος (οικ. απόδοση 1ου έτους 6,3%)
Σε περίπτωση εφαρμογής του
συμψηφισμού σε ετήσια βάση.
Ο
καταναλωτής αρκείται σε ένα σύστημα 3,5 kW αξίας 8.500 € με κόστος
σύνδεσης με το ηλεκτρικό δίκτυο 600 €. Η ετήσια παραγωγή του συστήματος αυτού
είναι περίπου 5.000 κιλοβατώρες, με αποτέλεσμα ο καταναλωτής να πληρώνει μόνο
τα πάγια που αντιστοιχούν σε περίπου 50 €/έτος.
Το
οικονομικό όφελος είναι περίπου 900 €/έτος από τα οποία αν αφαιρεθούν το κόστος ασφάλισης περίπου 60 €/έτος και το κόστος για τον
ετήσιο έλεγχο και συντήρηση του συστήματος που είναι περίπου 100 €/έτος, το
τελικό οικονομικό όφελος είναι 740 €.
Αποτέλεσμα: Δαπάνη
9.100 € για ετήσιο όφελος 740 € /έτος (οικον. απόδοση 1ου έτους
8,1%).
Επισημαίνεται ότι
όλοι οι πιο πάνω υπολογισμοί λαμβάνουν υπόψη ότι όλες οι χρεώσεις εφαρμόζονται
βάση του αποτελέσματος του ενεργειακού συμψηφισμού και με τιμολόγιο καταναλωτή
Γ1.
Στην πράξη πολλοί
οικιακοί καταναλωτές κάνουν χρήση του νυχτερινού τιμολογίου Γ1Ν, γεγονός που
οδηγεί σε ακόμα χαμηλότερες αποδόσεις.
Κείμενο τεκμηρίωσης 2
Γιατί εκτός από την ανταγωνιστική χρέωση, πρέπει και όλες οι
υπόλοιπες χρεώσεις να υπολογίζονται βάση του αποτελέσματος του ενεργειακού
συμψηφισμού.
Σε αντίθετη
περίπτωση οδηγούμαστε σε διπλοχρεώσεις και σε παραβίαση των αρχών της ισότητας
και της ανταποδοτικότητας.
Στον
ενεργειακό συμψηφισμό, η ενέργεια που δεν καταναλώνεται απ’ ευθείας, εγχέεται
στο δίκτυο δημιουργώντας ένα δικαίωμα για τον αυτοπαραγωγό. Να απορροφήσει την
ίδια ποσότητα εντός του χρονικού διαστήματος του συμψηφισμού χωρίς χρέωση.
Αν ο
αυτοπαραγωγός απορροφήσει λιγότερη ενέργεια εντός του χρονικού διαστήματος του
συμψηφισμού, η διαφορά θεωρείται περίσσεια και δεν οφείλεται καμία αποζημίωση
στον αυτοπαραγωγό.
Αν ο
αυτοπαραγωγός απορροφήσει περισσότερη ενέργεια εντός του χρονικού διαστήματος
του συμψηφισμού, η διαφορά στην κατανάλωση που θα χρεωθεί ο αυτοπαραγωγός.
Με βάση τα
παραπάνω η ενέργεια που διακινείται μεταξύ του αυτοπαραγωγού και του ηλεκτρικού
δικτύου χωρίζεται στις εξής κατηγορίες:
Α) Ενέργεια
που εγχέεται στο δίκτυο ως περίσσεια
Β) Ενέργεια
που εγχέεται στο δίκτυο έναντι πίστωσης
Γ) Ενέργεια
που ιδιοκαταναλώνεται φυσικά (οδηγείται απ’ ευθείας στην κατανάλωση)
Δ) Ενέργεια
που απορροφάται από το δίκτυο εντός των ορίων πίστωσης
Ε) Ενέργεια που απορροφάται από
το δίκτυο εκτός των ορίων πίστωσης
Για την περίπτωση Α: Ενέργεια
που εγχέεται στο δίκτυο ως περίσσεια.
Αποτελεί
δωρεά του αυτοπαραγωγού στο σύστημα και συνεπώς είναι δίκαιο να μην υπόκεινται
σε καμία χρέωση.
Για την περίπτωση Β: Ενέργεια
που εγχέεται στο δίκτυο έναντι πίστωσης.
Η ενέργεια
αυτή απορροφάται από γειτονικούς καταναλωτές, για την οποία καταβάλλουν
κανονικά στον Προμηθευτή όλες τις ισχύουσες χρεώσεις, παρά το γεγονός ότι
προήλθε από το σύστημα του αυτοπαραγωγού. Η εφαρμογή οποιασδήποτε χρέωσης στον αυτοπαραγωγό
θα είχε ως αποτέλεσμα ο Προμηθευτής να εισπράξει δυο φορές τη χρέωση αυτή.
Για την περίπτωση Γ: Ενέργεια
που ιδιοκαταναλώνεται φυσικά.
Η ενέργεια
αυτή παράγεται και καταναλώνεται απ’ ευθείας από τον αυτοπαραγωγό. Δεδομένου
ότι δεν διακινείται στο ηλεκτρικό δίκτυο, είναι εύλογο ο αυτοπαραγωγός να μην
υπόκειται σε χρεώσεις δικτύου μεταφοράς και σε χρεώσεις δικτύου διανομής.
Σε ότι αφορά
τη χρέωση ΥΚΩ, η εφαρμογή της οδηγεί στην παραβίαση της αρχής της ισότητας σε
σχέση με τους κατόχους αυτόνομων συστημάτων οι οποίοι επίσης ιδιοκαταναλώνουν
την ενέργεια που παράγουν και η μόνη υποχρέωση που έχουν είναι η ενημέρωση του
αρμόδιου Διαχειριστή για τη θέση, την ισχύ και την τεχνολογία των σταθμών
αυτών, σύμφωνα με το εδάφιο ζ) της Παρ. 1 του Άρθρου 4 του ν.3468/2006 όπως
ισχύει.
Για την περίπτωση Δ: Ενέργεια
που απορροφάται από το δίκτυο εντός των ορίων πίστωσης.
Η ενέργεια
αυτή, αποτελεί το αντάλλαγμα του αυτοπαραγωγού για την έγχυση της ενέργειας της
Περίπτωσης Β που απορροφήθηκε από τους γειτονικούς καταναλωτές. Δεδομένου ότι
έχουν εφαρμοσθεί οι σχετικές χρεώσεις στο γειτονικό καταναλωτή, η εφαρμογή
οποιασδήποτε χρέωσης στον αυτοπαραγωγό θα είχε ως αποτέλεσμα ο Προμηθευτής να
εισπράξει δυο φορές τη χρέωση αυτή.
Για την περίπτωση Ε: Ενέργεια
που απορροφάται από το δίκτυο εκτός των ορίων πίστωσης.
Για τη ενέργεια αυτή, είναι εύλογο όλες οι χρεώσεις να βαρύνουν κανονικά
τον αυτοπαραγωγό.
Σημείωση:
Μπορεί να
ισχυρισθεί κανείς ότι κατά τη μεταφορά της επί πιστώση ενέργειας που εγχέουν τα
συστήματα αυτοπαραγωγών (Περίπτωση Β) από τις εγκαταστάσεις των ίδιων των
αυτοπαραγών προς τις εγκαταστάσεις των γειτονικών καταναλωτών που την
απορροφούν, επιβαρύνεται το δίκτυο διανομής χωρίς να παρέχεται κάποιο
αντάλλαγμα στο Διαχειριστή του.
Σύμφωνα με
τις αρχές που διέπουν τη μεταφορά ενέργειας στα ηλεκτρικά δίκτυα, η επί πιστώση
ενέργεια που εγχέουν τα συστήματα αυτοπαραγωγών, από γεωγραφική άποψη,
απασχολούν ένα πολύ μικρό μέρος του δικτύου διανομής.
Σε κάθε
περίπτωση όμως, κατά τον καθορισμό των λεπτομερειών εφαρμογής του μέτρου,
μπορεί να προβλεφθεί η ενέργεια αυτή να είναι μετρήσιμη, ώστε η ΡΑΕ κάθε χρόνο
να καθορίζει μια αποζημίωση ή μια χρέωση ανά πιστωθείσα κιλοβατώρα στους
αυτοπαραγωγούς.
Αν θα είναι
αποζημίωση ή χρέωση θα καθορίζεται από:
- Την επιβάρυνση που προκύπτει
για το ηλεκτρικό δίκτυο από τη διακίνηση της
επί πιστώση ενέργειας που εγχέουν τα συστήματα αυτοπαραγωγών.
- Τα ευεργετήματα που απολαμβάνουν οι Διαχειριστές των δικτύων μεταφοράς και διανομής από τη λειτουργία των συστημάτων αυτοπαραγωγής (αποφόρτιση του δικτύου τις ώρες αιχμής, κοκ.).
Σε κάθε
περίπτωση, δεδομένου ότι τόσο η επιβάρυνση όσο και τα ευεργετήματα των
Διαχειριστών είναι ευθέως ανάλογα με τη εκάστοτε διείσδυση των συστημάτων
αυτοπαραγωγής, είναι προφανές ότι και τα δυο θα είναι αμελητέα έως ότου
επιτευχθεί ένα σημαντικό ποσοστό διείσδυσης.
Συνεπώς σε
πρώτη φάση θα μπορούσε η ΡΑΕ να προβεί στο καθορισμό αυτού του ορίου.
Ειδικά για
το ΕΤΜΕΑΡ, η ίδια η
ΡΑΕ στο Κείμενο Αξιολόγησης Απαντήσεων της Δημόσιας Διαβούλευσης με τίτλο
«Αναφορικά με την τροποποίηση της υφιστάμενης Μεθοδολογίας επιμερισμού του
Ειδικού Τέλους του άρθρου 143 παρ. 2 περ. γ' του ν. 4001/2011» με ημ/νία 10
Δεκεμβρίου 2012 αναφέρει χαρακτηριστικά ότι:
« ... η ΡΑΕ συμφωνεί με την άποψη των
συμμετεχόντων ως προς τη απαλλαγή επιβάρυνσης των αυτοπαραγωγών από ΣΗΘ/ΣΗΘΥΑ
και ΑΠΕ από το ΕΤΜΕΑΡ για δύο
κυρίως λόγους:
Πρώτον, διότι η αυτοπαραγωγή από ΣΗΘ/ΣΗΘΥΑ και ΑΠΕ, θεωρείται ως έναν από τους πλέον αποτελεσματικούς μηχανισμούς εκπλήρωσης των στόχων 20-20-20 του Εθνικού Σχεδίου Διείσδυσης των ΑΠΕ και επομένως στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να δοθούν κίνητρα για την ανάπτυξή της και
Δεύτερον, διότι η ιδιοκατανάλωση της παραχθείσας ενέργειας από τους αυτοπαραγωγούς αυτούς αναιρεί τη βάση στην οποία στηρίζεται η χρέωση του ΕΤΜΕΑΡ, η οποία δεν είναι άλλη από την αρχή της ανταποδοτικότητας.
Για τους λόγους αυτούς, η ΡΑΕ προτίθεται να αποστείλει σχετική επιστολή στο ΥΠΕΚΑ προτείνοντας την τροποποίηση της παρ. 2, περ. γ', του άρθρου 143 του ν.4001/2011 όσον αφορά τη διαχείριση των αυτοπαραγωγών από ΣΗΘ/ΣΗΘΥΑ και ΑΠΕ ως προς την επιβολή του ειδικού τέλους, καθώς απαιτείται νομοθετική ρύθμιση.»
Πρώτον, διότι η αυτοπαραγωγή από ΣΗΘ/ΣΗΘΥΑ και ΑΠΕ, θεωρείται ως έναν από τους πλέον αποτελεσματικούς μηχανισμούς εκπλήρωσης των στόχων 20-20-20 του Εθνικού Σχεδίου Διείσδυσης των ΑΠΕ και επομένως στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να δοθούν κίνητρα για την ανάπτυξή της και
Δεύτερον, διότι η ιδιοκατανάλωση της παραχθείσας ενέργειας από τους αυτοπαραγωγούς αυτούς αναιρεί τη βάση στην οποία στηρίζεται η χρέωση του ΕΤΜΕΑΡ, η οποία δεν είναι άλλη από την αρχή της ανταποδοτικότητας.
Για τους λόγους αυτούς, η ΡΑΕ προτίθεται να αποστείλει σχετική επιστολή στο ΥΠΕΚΑ προτείνοντας την τροποποίηση της παρ. 2, περ. γ', του άρθρου 143 του ν.4001/2011 όσον αφορά τη διαχείριση των αυτοπαραγωγών από ΣΗΘ/ΣΗΘΥΑ και ΑΠΕ ως προς την επιβολή του ειδικού τέλους, καθώς απαιτείται νομοθετική ρύθμιση.»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου