Απόλλωνος και Λαδοπούλου, 84100 Ερμούπολη, Σύρος
Τηλ. 22810 82346 - Fax 22810 86555
Ερμούπολη, 29 Αυγούστου, 2014
Προς
Υφυπουργό ΠΕΚΑ, κ. Α. Παπαγεωργίου
Μεσογείων 119, 101 92 - Αθήνα
E-mail: gramyfen@eka.ypeka.gr
Κοινοποίηση
Γενικό Γραμματέα Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής κ. Κ. Μαθιουδάκη
Μεσογείων 119, 101 92 - Αθήνα
E-mail: gg.eka@eka.ypeka.gr
Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας - ΡΑΕ
Μεσογείων 119, 101 92 - Αθήνα
E-mail: gg.eka@eka.ypeka.gr
Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας - ΡΑΕ
E-mail: NetMet_consultation@rae.gr;
Θέμα: Διαβούλευση για την αυτοπαραγωγή από ΑΠΕ με
ενεργειακό συμψηφισμό (Net Metering).
Αξιότιμε κε
Υφυπουργέ,
Το μέτρο της αυτοπαραγωγής με ενεργειακό
συμψηφισμό μπορεί να δώσει την ουσιαστική δυνατότητα στους τελικούς καταναλωτές
και ιδιαίτερα στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που εκπροσωπούμε στα ΜΔΝ, να
μειώσουν άμεσα και γρήγορα το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας, με δεδομένο ότι
θα περιορίσει το σημερινό κοστοβόρο σύστημα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στα
ΜΔΝ (απομειώνοντας έτσι και τα ΥΚΩ). Εκτός αυτού όμως, παρέχει και ένα έμμεσο
κίνητρο για την αύξηση της ζήτησης για ηλεκτρική ενέργεια δημιουργώντας έτσι
τις προϋποθέσεις για την αύξηση της ζήτησης ακόμα και στο λιανικό εμπόριο.
Ειδικότερα, ο συμψηφισμός ενέργειας σε
ετήσια βάση αναμένεται να ωφελήσει κατά κύριο λόγο τους καταναλωτές που
παρουσιάζουν εποχικότητα όπως τις τουριστικές επιχειρήσεις, τους αγρότες αλλά
και τις κατοικίες που κάνουν χρήση συστημάτων θέρμανσης - ψύξης με ηλεκτρική
ενέργεια.
Όμως για την ουσιαστική ενεργοποίηση του
μέτρου, απαραίτητη προϋπόθεση είναι να τροποποιηθούν συγκεκριμένες διατάξεις
της σχετικής Υπουργικής Απόφασης που πρόσφατα τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από
τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.
Ειδικότερα, θα
θέλαμε να προτείνουμε τα εξής:
(1) Το όριο ισχύος των 10 kWp για το διασυνδεδεμένο δίκτυο και την
Κρήτη και ιδιαίτερα το
όριο των 5 kWp
για τα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά καθιστά
το μέτρο μη ελκυστικό για τους περισσότερους καταναλωτές αλλά κυρίως για τις
επιχειρήσεις Η αύξηση του ορίου ισχύος στα όρια της μέσης τάσης ώστε να περιλαμβάνει
όλους τους καταναλωτές θα τους επιτρέψει να μειώσουν το κόστος ηλεκτρικής
ενέργειας ώστε να γίνουν πιο ανταγωνιστικοί. Κανένας τεχνικός περιορισμός δεν
υπάρχει αφού το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής θα ιδιοκαταναλώνεται και δεν θα
επηρεάζει το δίκτυο, ιδιαίτερα στα ΜΔΝ. Τα παραπάνω βέβαια θα πρέπει να
εφαρμόζονται εφόσον τηρούνται οι σχετικοί περιβαλλοντικοί κανόνες.
(2) Η εφαρμογή των ρυθμιζόμενων χρεώσεων όπως
το ΕΤΜΕΑΡ και τα ΥΚΩ στο σύνολο της κατανάλωσης στερείται λογικής. Εκτός αυτού,
επιμηκύνει σημαντικά το χρόνο απόσβεσης του συστήματος για τους οικιακούς
καταναλωτές που δεν ανακτούν το ΦΠΑ, σε βαθμό που να μην είναι βιώσιμη η
επένδυση, ειδικά αν ληφθεί υπόψη η έλλειψη ρευστότητας που υπάρχει στην αγορά.
Για τα ΜΔΝ θα επιφέρει επιπρόσθετη διπλοχρέωση καθόσον τα συστήματα αυτά και θα
παράγουν καθαρή ενέργεια αλλά και θα συμβάλλουν στην μείωση των ΥΚΩ. Στη
Γερμανία, για τους ίδιους λόγους οι αυτοπαραγωγοί έως 10 kWp απαλλάσσονται από την καταβολή του
αντίστοιχου ΕΤΜΕΑΡ για την ενέργεια που παράγουν, ενώ οι αυτοπαραγωγοί
μεγαλύτερης ισχύος καταβάλλουν μόλις το 30% αυτού, κάτι που μπορεί να
εφαρμοσθεί και στη χώρα μας για το ΕΤΜΕΑΡ και τα ΥΚΩ κατ' αναλογία.
(3) Η δυνατότητα μεταβίβασης της σύμβασης
συμψηφισμού από ιδιοκτήτες σε μισθωτές και αντίστροφα δίνει τη δυνατότητα στους
ιδιοκτήτες, να κάνουν περισσότερο ανταγωνιστικά τα ακίνητα τους δημιουργώντας
έτσι τις προϋποθέσεις για την αύξηση της κινητικότητας στη μέχρι σήμερα στάσιμη
αγορά ακινήτων. Κάτι τέτοιο πρέπει να προβλέπεται σαφώς στη σύμβαση
συμψηφισμού.
(4) Η δυνατότητα εγκατάστασης συστημάτων
αυτοπαραγωγής από μισθωτές πρακτικά δεν έχει κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα αν
δεν θεμελιώνεται το δικαίωμα μεταφοράς του συστήματος σε νέα διεύθυνση/παροχή
χωρίς καμία ουσιαστική τροποποίηση στους όρους της σύμβασης συμψηφισμού ακόμα
και μετά τη λήξη του Ειδικού Προγράμματος Net Metering.
(5) Η δυνατότητα εγκατάστασης ενός μόνο
συστήματος σε κοινόχρηστους ή κοινόκτητους χώρους ισοδυναμεί με απαγόρευση,
λόγω της δυσκολίας να συμφωνήσουν όλοι οι ιδιοκτήτες. Απαραίτητη προϋπόθεση
είναι ο καθορισμός συγκεκριμένης μεθοδολογίας με την οποία κάθε ιδιοκτήτης θα
έχει το δικαίωμα χρήσης μέρους της στέγης, του δώματος ή των διαθέσιμων χώρων -
ανάλογα με τα χιλιοστά της ιδιοκτησίας του - το δικαίωμα χρήσης των οποίων
μπορεί να παραχωρηθεί σε άλλους ιδιοκτήτες. Αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία σε
κτίρια που στεγάζουν γραφεία επιχειρήσεων.
(6) Η δυνατότητα τοποθέτησης Φ/Β με Net Metering σε στέγες που ήδη υπάρχει Φ/Β του
Ειδικού προγράμματος για στέγες, με την προϋπόθεση ότι αναφέρονται σε άλλο
μετρητή.
(7) Στην σύμβαση συμψηφισμού γίνεται αναφορά
στην παραγόμενη ενέργεια "όπως
αυτή υπολογίζεται ευλόγως". Μάλιστα
προβλέπεται πως αν η παραγόμενη ενέργεια υπερβαίνει την "ευλόγως" υπολογιζόμενη,
"λύεται η σύμβαση
και καταπίπτει υπέρ του προμηθευτή ποινική ρήτρα ύψους 10.000 €". Επειδή η ρύθμιση αυτή ενέχει υψηλό βαθμό
αυθαιρεσίας, θα πρέπει να
οριστεί ρητά τι νοείται ως εύλογη ενεργειακή απόδοση. Άλλωστε ο Διαχειριστής διαθέτει πλέον
επαρκή στατιστικά στοιχεία για όλες τις Περιφέρειες της χώρας από τα χιλιάδες
εγκατεστημένα φωτοβολταϊκά συστήματα και επομένως μπορεί να ορίσει τι θεωρεί ως
"εύλογο".
(8) Καθορισμός όρων εγκατάστασης μικρών
ανεμογεννητριών. Δεδομένου ότι
δεν υφίστανται όροι και προϋποθέσεις για την εγκατάσταση μικρών ανεμογεννητριών
προτείνεται η πρόβλεψη έκδοσης συγκεκριμένης Υπουργικής Απόφασης εντός
συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος.
Αξιότιμε κε
Υφυπουργέ,
Προσδοκούμε ότι θα λάβετε υπόψη τις
επισημάνσεις μας, ώστε το μέτρο της αυτοπαραγωγής να στεφθεί με επιτυχία
ωφελώντας όχι μόνο τους τελικούς καταναλωτές αλλά και όλη την αγορά.
Παρακαλούμε θερμά όπως δοθεί στο θέμα
αυτό άμεση προτεραιότητα, ώστε η έκδοση της Υπουργικής Απόφασης να γίνει το
συντομότερο δυνατό.
Με εκτίμηση,
Ο πρόεδρος
Γιάννης Ρούσσος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου