Δευτέρα 12 Νοεμβρίου 2012

ΥΠΕΚΑ: Αυτοί είναι οι λόγοι που βάζουμε την εισφορά στα φωτοβολταϊκά.

Ενημερωτικό σημείωμα διένειμε αργά χθες το βράδυ στους δημοσιογράφους το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, εξηγώντας τους λόγους για τους οποίους προχώρησε στα μέτρα για την κάλυψη του Ειδικού Λογαριασμού του ΛΑΓΗΕ. Στο σημείωμα αναφέρονται τα εξής:

Μείωση του ελλείμματος του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ

Ο τομέας της ενέργειας αντιμετωπίζει και αυτός, με ιδιαίτερη σφοδρότητα από το τέλος του 2011, τις συνέπειες της μεγαλύτερης οικονομικής κρίσης της πρόσφατης ιστορίας της χώρας μας.

Ειδικά στον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας η κατάσταση επιδεινώνεται με ραγδαίους ρυθμούς. Συγκεκριμένα, το έλλειμμα του Ειδικού Λογαριασμού, που διαχειρίζεται ο Λειτουργός της Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΛΑΓΗΕ ΑΕ) και μέσω του οποίου αποζημιώνονται οι παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ, ανέρχεται σήμερα περίπου στα 370 εκ. € και βαίνει αυξανόμενο. Η δεινή αυτή κατάσταση πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα, με σημαντικές τομές και πρωτοβουλίες.

Η Κυβέρνηση, στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της πρωτοφανούς οικονομικής και δημοσιονομικής κρίσης της χώρας, έχει ήδη λάβει και εισηγείται τη λήψη κατεπειγόντων μέτρων που αφορούν στους διάφορους τομείς της ελληνικής οικονομίας.

Μέτρα αντιμετώπισης του προβλήματος ως τώρα

Συγκεκριμένα, το ελληνικό δημόσιο έχει συνεισφέρει με πολλούς τρόπους στη μείωση των ελλειμμάτων, όπως με:
              I.      Δικαιώματα από δημοπρασίες ρύπων: Από τον Ιούνιο του 2011 έως τον Σεπτέμβριο 2012 έχουν συγκεντρωθεί 120 εκατ. ευρώ και αναμένονται και άλλες δημοπρασίες μέχρι τέλους του έτους, που υπάρχει αισιοδοξία να αποδώσουν επιπλέον 30-35 εκατ. ευρώ περίπου. Τα δικαιώματα από τις δημοπρασίες πάνε όλα στον Ειδικό Λογαριασμό.
            II.      Έσοδα από το τέλος στη λιγνιτική παραγωγή 2 ευρώ / MWh που έχει συγκεντρώσει περίπου 25 εκατ. ευρώ από το Φλεβάρη έως τον Σεπτέμβριο του 2012
          III.      Επιπλέον, με την από 1ης Αυγούστου 2012 απόφαση της Ρ.Α.Ε. προβλέφθηκε η μεσοσταθμική αναπροσαρμογή του Ειδικού Τέλους (Ε.Τ.Μ.Ε.Α.Ρ), μέσω του οποίου συνεισφέρουν και οι καταναλωτές στον Ειδικό Λογαριασμό. Ειδικότερα, για το 2011 το Ε.Τ.Μ.Ε.Α.Ρ. έδωσε έσοδα ύψους 100 εκατ. ευρώ, ενώ για το 2012 αναμένονται ακόμα περισσότερα μετά την απόφαση της ΡΑΕ.
Στην ίδια κατεύθυνση:
           A.      Έγινε εύλογη μείωση των εγγυημένων τιμών πώλησης για τους νέους φωτοβολταϊκούς σταθμούς, στην οποία αντικατοπτρίζεται η ραγδαία και συνεχής μείωση του κόστους κατασκευής των εν λόγω συστημάτων.
          B.      Αναστολή της διαδικασίας αδειοδότησης και χορήγησης προσφορών σύνδεσης, λόγω επίτευξης των ενδιάμεσων στόχων αναλογίας ισχύος φωτοβολταϊκών συστημάτων.
           C.     Αποφασίστηκε η διάθεση του 25% του τέλους υπέρ ΕΡΤ - εφαρμόζοντας για πρώτη φορά το νόμο, που δίνει ακριβώς αυτή τη δυνατότητα- για την ενίσχυση του Ειδικού Λογαριασμού.

Νέα μέτρα – προαπαιτούμενα

Πέραν της αναγκαιότητας λόγω των ανυπολόγιστων συνεπειών για την οικονομία, η αντιμετώπιση του τεράστιου ελλείμματος στον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ αποτελεί και ένα από τα προαπαιτούμενα για την εκταμίευση της δόσης.

Στο πλαίσιο αυτό, εισήχθησαν στο πολυνομοσχέδιο με τα “prior actions” οι συγκεκριμένες νομοθετικές ρυθμίσεις προς αυτή την κατεύθυνση.

Γενικές Κατευθύνσεις των μέτρων

         1.      Η απόδοση των επενδύσεων σε φωτοβολταϊκά παραμένουν υψηλές και ελκυστικές για τους ενδιαφερόμενους.
         2.      Η εισφορά επιβάλλεται υπέρ του ίδιου του Ταμείου των επενδυτών και θα γίνεται μέσω συμψηφισμού.
         3.      Τα οικιακά φωτοβολταϊκά, λόγω του κοινωνικού τους χαρακτήρα ως ένα επιπλέον έσοδο στον οικογενειακό προϋπολογισμό, έχουν εξαιρεθεί τόσο από την αναστολή για νεοεισερχόμενες επενδύσεις όσο και από την εισφορά.
         4.      Δεν υπάρχει εισφορά για όσους έχουν κλειδώσει τιμή μετά τον Αύγουστο του 2012, με τις νέες δηλαδή μειωμένες εγγυημένες τιμές
         5.      Το αρχικό προαπαιτούμενο με στενότερο χρονικό ορίζοντα μηδενισμού μάλιστα του ελλείμματος και όχι σταδιακής μείωσης, προέβλεπε πολύ σκληρότερα μέτρα (αναδρομική περικοπή feed in tariffs, μείωση ενέργειας που αγοράζει το σύστημα από φ/β, υψηλότερα ποσοστά εισφοράς)
         6.      Η θεσμοθέτηση του «κλειδώματος» της επιδοτούμενης τιμής με την ηλέκτριση του έργου και όχι με την υπογραφή σύνδεσης, βοηθούν στην εκκαθάριση του συστήματος από αδρανείς άδειες επιτυγχάνοντας:
                  6.1.   Την προώθηση και υλοποίηση των υγιών επενδύσεων.
                  6.2.   Αποσυμφορίζουν τον τεχνητό κορεσμό των δικτύων.
                   6.3.   Αποτρέπουν το παρεμπόριο αδειών με την κατάργηση της «υπεραξίας» των κλειδωμένων τιμών σε παλαιότερο χρόνο.
                 6.4.   Συνδέουν άμεσα το κόστος της επένδυσης με το ύψος της εγγυημένης τιμής.
         7.      Η υποχρέωση των Διαχειριστών να υλοποιούν τα έργα σύνδεσης εντός συγκεκριμένων προθεσμιών και η πρόβλεψη για την προστασία των επενδυτών σε αντίθετη περίπτωση, ενισχύει το επενδυτικό περιβάλλον και προστατεύει από αδιαφανείς διαδικασίες.
         8.      Με το σύνολο των μέτρων του ΥΠΕΚΑ, αποφεύχθηκε υπέρογκη αύξηση του ΕΤΜΕΑΡ στον τελικό λογαριασμό ηλεκτρικού ρεύματος και μειώθηκε σε μόλις 1ευρώ/μήνα μεσοσταθμικά για τον τυπικό οικιακό καταναλωτή, όπως έχει ανακοινωθεί από την Ανεξάρτητη Ρυθμιστική Αρχή (ΡΑΕ).
         9.      Παραμένουν ευνοϊκές ρυθμίσεις υπέρ των επενδυτών σε φ/β παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία:
                  9.1.   Εγγυημένο εισόδημα για 20 και 25 χρόνια από το ελληνικό κράτος, δηλ. τους Έλληνες πολίτες, την ώρα που ο ελληνικός λαός βιώνει τη μεγαλύτερη οικονομική κρίση στη σύγχρονη ιστορία του με μεγάλες μειώσεις στα εισοδήματά του.
                  9.2.   Άμεση προτεραιότητα και αγορά του συνολικού «προϊόντος» που πουλάνε καθημερινά για 20 ή 25 χρόνια.
                  9.3.   Οι επενδυτές φωτοβολταϊκών εξαιρούνται ακόμα και του 3% προς τους ΟΤΑ, που είναι αναγκασμένοι να καταβάλλουν οι επενδυτές σε όλες τις άλλες τεχνολογίες ΑΠΕ.
         10.  Όπως και οι ίδιοι παραδέχονται οι θέσεις εργασίας που έχουν δημιουργηθεί δεν είναι αντίστοιχες της απόδοσης της επένδυσης ούτε των στόχων.
         11.  Η εισφορά δεν αφορά σε άλλες τεχνολογίες ΑΠΕ (π.χ. αιολικά, βιομάζα) γιατί το κόστος κατασκευής τους παραμένει σε υψηλά επίπεδα, ενώ ταυτόχρονα οι εγγυημένες τιμές που απολαμβάνουν είναι χαμηλές. Επιπλέον, η διείσδυσή τους είναι σύμφωνα με τους εθνικούς στόχους, ενώ αντίθετα στα φ/β έχουν σχεδόν ξεπεραστεί.

Ευρωπαϊκή Εμπειρία

Ανάλογα μέτρα, που στοχεύουν στη στήριξη και τον εξορθολογισμό των εγχώριων αγορών, έχουν ήδη ληφθεί ή βρίσκονται στο στάδιο της επεξεργασίας και σε άλλες χώρες της Ευρώπης, καθώς αντίστοιχα προβλήματα έχουν και οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες ασχέτως της γενικότερης οικονομικής τους κατάστασης. (όπως η Ισπανία, η Βουλγαρία, η Τσεχία, η Ιταλία, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ελβετία).

Αποτέλεσμα

Οι αποφάσεις αυτές σε συνδυασμό με τις προηγούμενες του Αυγούστου και επόμενες που θα κατατεθούν σύντομα στη Βουλή, αλλά και με την ολοκλήρωση της διαδικασίας για τη δανειοδότηση του ΛΑΓΗΕ από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, καθώς και  τις προσπάθειες που γίνονται για την αποδέσμευση των λογαριασμών των Energa και Hellas Power, αποκαθιστούν σταδιακά τη ρευστότητα στην αγορά ενέργειας και αντιμετωπίζουν άμεσα τη δύσκολη σημερινή πραγματικότητα.
Προτεραιότητα είναι η εξασφάλιση της βιωσιμότητας της εγχώριας αγοράς και η προστασία του τελικού καταναλωτή.

(Πηγή energypress 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου